Kan man dele store læggekartofler?

Iblandt mine læggekartofler af sorten Ditta er der nogle meget store. Kan de deles og lægges uden at behandle »snitfladen«

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen, marts 2012

Svar

Normalt fraråder man det, da de store snitflader giver risiko for sygdomsangreb. Det er vigtigt, at man gør sig klart, at det er en risiko, man tager.

Jeg har gjort det flere gange med godt resultat. Jeg har hver gang først gjort det ved lægningen, og uden at gøre andet end skære dem over i to dele. Der skal selvfølgelig være minimum 2–3 gode spirer på hver halvdel.

Se også svaret på spørgsmålet: Kan man skære læggekartofler over for at få færre spirer?

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dele store læggekartofler?