Lugter brændenældevand så grimt?

Jeg vil blive meget glad for at få en anvisning på at lave nældevand til gødning og styrkelse af planterne. Jeg har prøvet en gang, men endte med et ildelugtende fludium, er det meningen?

Med venlig hilsen
Eva Skjødsholm, marts 2002

Svar

Brændenældevand er et rigtig godt middel til gødning og styrkelse af planterne. Det har bare én ulempe – det stinker ualmindelig fælt. Så du har sandsynligvis lavet noget ganske udmærket nældevand, da du prøvede sidst.

Der er ikke så meget at gå fejl i ved tillavningen. Det er bare at samle brændenælderne, evt. sønderdele dem lidt og så hælde vand over, så det dækker. Min fornemmelse er, at det er en god ting ikke at få for meget jord med. Du lader så blandingen stå nogle dage, til bladene er begyndt at nedbrydes. Ved anvendingen tager du en del nældevand til ti dele rent vand.

Evt. kan du lægge brændenælderne i et finmasket net, så resterne af planterne er lette at tage op af vandet. Derved undgår du lidt af problemet med, at planterester stopper sprederen på vandkanden til.

En anden plante, man kan lave ekstrakt af, er kulsukker. Gerne i blanding med nælderne.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Lugter brændenældevand så grimt?