Hvad er de gule skumagtige plamager i flisdækket?

Vi har fået anlagt vores have og for at undgå at skulle bruge oceaner af tid på at luge ukrudt, har vi valgt at få lagt barkflis på et større område. Den barkflis, der er tale om, er afbark af gran fra svenske skove. For nylig, da udetemperaturen endelig kom over 20 grader, konstaterede vi, at der pludselig opstod områder med plamager på ca. 30 cm i en stærk gul farve, og som mest af alt lignede en slags skum. Konsistensen var da også som skum og meget klistrende. Dersom man ventede til dagen efter, ændrede farven sig til hvidlig for siden at blive brunlig – se billederne. Konsistensen blev også mere kompakt. Det var således muligt at fjerne hele plamagen ved blot at skovle den op tilsammen med det flis, den lå på.

troldsmør

Plamager af troldsmør på ca. 30 cm i en stærk gul farve. Foto: Peter Ravn

Fuligo septica

Udseendet af troldsmør forandrer sig hurtigt. Foto: Peter Ravn

Fuligo septica

Fuligo septica er det latinske navn for troldsmør. Foto: Peter Ravn

Jeg vil meget gerne vide hvilken spampeart, der er tale om, eller hvilken organisme det ellers kunne være, og endelig hvad der evt. kunne være af problemer desangående i relation til andre prydplanter i dens omgivelser etc.

Jeg håber, at I vil kunne hjælpe med et fyldestgørende svar. Det er ikke så heldigt, dersom der vil kunne opstå skader i denne sammenhæng, eftersom der er tale om væsentlige omkostninger, hvis flis, jord eller planter skal udskiftes.

Med venlig hilsen
Peter Ravn, juli 2006

Svar

Det, som der her er tale om, er det såkaldte »troldsmør«, som er en primitiv organisme, beslægtet med svampene. Den lever udelukkende af allerede dødt materiale, og er ret sjælden, så spørgeren får den næppe at se igen.

Mere grundlæggende kan det siges, at svampe og bakterier i flis er undersøgt, og den eneste art, som påviseligt kan volde skade på levende planter, er cinnobersvamp (som kendes på de små, orangerøde sporehuse). Når man ser bort fra den, kan man altså regne med, at svampe på flis er harmløse organismer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er de gule skumagtige plamager i flisdækket?