Hvorfor blomstrer min ‘Alkymist’ rose ikke?

Min Alkymist rose har ikke blomstret de sidste to år. Den står vestvendt, har fået Champost rosengødning. Der er rødblomstrede skovjorbær som bunddække.

Jeg har klippet vildskud af i år, dem var der en del af sidste år. Buskene så meget sunde og grønne ud over sommeren. Senere er den ene blevet lysere end den anden.

Har hørt noget om, at den måske blomstrer på 2. års skud?

Med venlig hilsen
Pia Jørgensen, november 2013

Svar

‘Alchymist’ roser blomstrer kun én gang årligt. Sidst på sommeren skyder kraftige skud frem helt fra bunden. Disse skud blomstrer først året efter.

Det lyder mærkeligt at dine roser slet ikke blomstrede. Måske kan det skyldes alt for hård beskæring. For lidt sol vil også give færre blomster. ‘Alchymist’ skal have mindst 6 timers sol om dagen. Tørke kan muligvis også være problemet, hvis buskroserne er nyplantede eller jorden er meget sandet. Meget kvælstofholdig gødning (såsom uorganisk gødning med kvælstoftal (N) 23 eller frisk naturgødning) vil fremme væksten og også give færre blomster. Alt for lidt gødning vil også give færre blomster.

Champost laver mig bekendt ikke rosengødning, men der imod noget de kalder rosenjord. Det er et produkt der består af 75% sphagnum tilsat ler og 25% almindelig Champost (til jordforbedring). Det er stort set kun de 25% Champost, der gøder lidt.

Jeg vil anbefale at du gøder med organisk gødning (f.eks. Animix Rosengødning eller Binadan) eller uorganisk NPK gødning (NPK 12–5–14), eller en blanding af organisk og uorganisk gødning. Engangsblomstrende buskroser gødes kun én gang i midten af marts, hvis jorden ikke er frossen. Ellers må man gøde lidt senere. Men det er for sent at gøde, når vækstsæsonen er startet. I maj måned og hen over sommeren kan man med fordel dække jorden omkring roserne med kompost, hækafklip, græsafklip eller almindelig Champost (til jordforbedring). Det nedsætter jordens udtørring, forbedrer jorden og gøder lidt. Hvis man gerne vil have lidt mere fut i roserne, kan man også gøde lidt umiddelbart efter afblomstringen, og derpå give en grundvanding.

Det er fint med bunddækkeplanter omkring buskroser. Men de bør ikke gro helt ind til stammerne, da det kan fremme svampesygdomme, og tage for meget vand og næring fra roserne.

Buskroserne studses i marts, så de får en harmonisk form. Døde grene fjernes. Efter 2–3 år fjernes hvert år en eller flere gamle og/eller svage grene helt ved grunden, så buskroserne hele tiden bliver fornyet.

Vildskud rives af helt inde ved udspringet på roden, så snart de ses. Det er ret let, når skuddet er ungt. Vær forsigtig, når jorden skrabes til side. Vildskud der klippes af, vil skyde igen.

De kraftige skud der skyder frem sidst på sommeren, skæres tilbage med ca. en trediedel inden vinteren, da man ellers kan risikere at de knækker af ved grunden i løbet af vinteren.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer min ‘Alkymist’ rose ikke?