Kan hosta overvintre i potter?

Med venlig hilsen
Dorrit Lykke-Olesen, august 2002

Svar

Det er ikke en god ide at lade hosta overvintre udendørs i potter. Nogle år går det fint, andre år går det galt, og planten enten fryser væk, eller de rådner. Ofte vil der desuden ske det, at potten sprænges, hvis der kommer frost. Selv »frostsikre« potter kan sprænges, hvis de er fyldt op med vandmættet jord, og de så fryser.

Hvis man ønsker at have sine Hosta i potter, er det en god ide at slå dem ind, inden vinteren tager helt over. Det vil sige, at man graver en rende i jorden og fylder hele potteklumper i renden og dækker til. Det vil beskytte, og man kan så om foråret komme klumperne i potter igen

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan hosta overvintre i potter?