Hvorfor blomstrer vores blå anemoner mindre?

Blå anemone

Blå anemone med masser af blomster. Foto: Karna Maj

Vi bor ved Sunds Sø, nær Herning. Vi har et område på ca. 20 kvm. tæt bevokset med blå anemoner, som nu er begyndt at blomstre. Imidlertid blomstrer de ikke så flittigt, som de har gjort. Jeg har kalket sidste år. Det skal tilføjes, at de indtil for 5–6 år siden stod mere i skygge af en elm, som desværre afgik ved døden. Planterne som sådan ser ud til at have det ok, de blomstrer bare mindre. De skulle iøvrigt være plantet af Kaj Munk i midten af 1930 erne.

Med venlig hilsen
Hans Krogh, marts 2007

Svar

Det er sandsynligt, at forandringer i mikroklimaet og jordbundsforholdene påvirker blomsterdannelsen. Det være sig lysíntensitet, jordbundens fugtighed og indhold af humusstoffer. Blå anemone er naturligt knyttet til lyse skove eller skovbryn, altså forhold med lettere skygge. Med hensyn til kalktilførsel har jeg ikke direkte erfaringer eller råd, andet end at den normalt trives på kalkrig, frugtbar bund.

Læs mere i artiklen Blå anemone

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer vores blå anemoner mindre?