Kan jeg undgå skimmel i kartoflerne ved at bruge sædskifte?

Jeg har en kolonihave på 400 m², hvor der igennem mange år er blevet dyrket kartofler. Jeg har forsøgt at flytte så meget rundt som muligt på dem, men alligevel har jeg hvert år skimmel i dem.

Nu vil jeg i år holde en pause for at give jorden fred til at kommme sig. Er der noget, jeg kan dyrke i stedet (nytteplanter, grøntgødning eller blomster), som kan »rense« jorden for skimmel og måske tilføre det, den mangler? Jeg dyrker min have økologisk og gøder kun med hestemøg fra den lokale rideskole samt kompost fra egen bunke.

Med venlig hilsen
Nicoline From, marts 2006

Svar

Du kan ikke rense din jord for skimmel. Kartoffelskimmel overvintrer ikke i jorden, men i kartoffelknolde. De kartofler, du ikke fik taget op, kan smitte, men hvis du fjerner fremspirende kartoffelplanter efterhånden som de dukker op om foråret, så fjerner du også evt. smitte herfra. Du skal selvfølgelig ned og have knolden med op, ellers kommer der jo bare nye blade.

Kartoffelskimmel angriber overalt i samme geografiske område på stort set samme tid, da smitten føres med vinden. Så selv om du avler nogle helt andre afgrøder på din jord i år, så vil du stort set være lige så udsat for at få kartoffelskimmel næste år som alle andre i dit område.

Du kan læse mere om smitterisiko, og hvordan du får størst muligt udbytte af dine kartofler på trods af kartoffelskimmel i artiklen Kartoffelskimmel

Men det er en rigtig god ide at sørge for kun at dyrke kartofler på samme stykke jord med års mellemrum, normalt anbefales det kun at dyrke samme afgrøde på et jordstykke med fire års mellemrum. Det kaldes sædskifte eller vekseldrift.

Du kan læse om sædskifte i artiklerne i kategorienSædskifte og naboplanter

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Sædskifte > Kan jeg undgå skimmel i kartoflerne ved at bruge sædskifte?