Hvad er det, der æder min opstammede rose?

Jeg har en opstammet rose, hvor mange af bladene er blevet gennemhullet (kun bladribberne er tilbage) af et eller andet skadedyr. Jeg har undersøgt rosen grundigt, men ikke fundet nogen smådyr, snegle eller lign. Det eneste er, at der på mange af bladene ligger nogle små »korn«, der nærmest ligner sort birkes (ekstrementer?) Hvad kan det være?

Med venlig hilsen
Christina Svendsen, juni 2002

Svar

Når der kun er bladribberne tilbage, og når der ikke findes slimspor efter snegle, vil jeg også fortolke de sorte »birkes« som ekskrementer efter larver af en sommerfugleart. Hvis dyrene ikke kan findes, er angrebet formentlig allerede forbi, og så er problemet løst.

Hvis rosen har været dyrket i potte og er plantet ud for nylig, er der dog også en mulighed for, at det kan være øresnudebiller og deres larver, som er på færde. I så fald skal dyrene findes ved hjælp af en lommelygte sent om aftenen. Larverne er ca. 1 cm lange og hvide med brunt hoved, mens de voksne biller er lidt længere og koksgrå med lyse prikker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det, der æder min opstammede rose?