Hvor tykt et lag flis skal man lægge ud for at hæmme ukrudt effektivt?

Jeg skal igang med at lægge træflis rundt om træer og hæk, men hvor tykt et lag skal der på for at bekæmpe ukrudtet bedst muligt. Vi har meget skvalderkål ved vores hæk, skal den fjernes først eller kan flisen slå den ned?

Med venlig hilsen
Lone Bach, maj 2003

Svar

For nu at tage det sidste først, så kan flis ikke uden videre slå flerårigt ukrudt ihjel. Det kan forhindre frø i at spire, og det kan hindre frø i at nå jorden, men ukrudt, som har oplagret næring i rodnettet, det bryder op gennem selv nok så tykke lag flis. Men hvis ellers det flerårige ukrudt er ryddet af vejen, så vil et lag på 15 cm tykkelse kunne holde arealet fri af nyt ukrudt. Det forudsætter, viser forsøg, 1) at flisen består af stumper på ikke under 20 mm i diameter, og 2) at den er helt fri for pulveriseret smuld.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvor tykt et lag flis skal man lægge ud for at hæmme ukrudt effektivt?