Kan I anbefale en god bog om ukrudt?

Jeg har et nedlagt landbrug med en stor have og et lille areal som har ligget brak i mange (mere end 10) år. Der er ukrudt såvel i haven som på marken og jeg ville gerne vide noget mere om planterne. Ikke nødvendigvis hvordan de bekæmpes, men mere hvad deres danske og latiske navn er etc. Gerne en bog med gode billeder.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Janus, august 2003

Svar

Jeg har en favoritbog indenfor florabøger – ikke alt ukrudt er med, men det meste almindelige – og der er rigtig gode og flotte fotos. Og så er der for hver plante en rigtig god beskrivelse på en hel side, der omfatter følgende:

  1. Beskrivelse af planten
  2. Økologi, hvor den træffes, dens niche
  3. Egenskaber og brug – bla. indholdsstoffer, giftighed
  4. Kommentar til dens navn, både danske og botaniske
  5. Slægtninge

Bogen er fra 1986, så den kan sikkert ikke købes mere, men kan lånes på biblioteket og sikkert findes antikvarisk. Den hedder »Politikens florabog« er skrevet af M. Skytte Christensen og udgivet på Politikens forlag i 1986.

Hvis du vil kunne finde alle arter, så hedder det »Den store nordiske flora« fra GAD. Men her er der færre oplysninger om planterne. Til gengæld er der kort med udbredelsesområde og hvor almindelig eller sjælden den er i de enkelte landsdele. Den er mest for botanisk interesserede.

Men der er også masser af helt almindelige bøger om den vilde flora midt imellem de to. Mit bedste råd er, inden du køber, at gå på biblioteket og finde den helt rigtige til dit formål.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan I anbefale en god bog om ukrudt?