Hvorfor rådner mine blommer?

Jeg har et blommetræ (Victoria). Det er 5 år gammelt, men begyndte lidt sidste år med at blommerne rådnede før de er modne. I år er det meget slemt. Hvad kan årsagen være?

Med venlig hilsen
Vagn Johnsen, august 2002

Svar

At blommerne »rådner« før modenhed kan se ud på flere måder. Hvis der er tale om rådne, brune frugter med gule prikker er der tale om grå monilia, der er almindeligt forekommende i blomme. Efter bladfald hænger typisk indtørrede frugtmumier tilbage på grenene. Svampesygdommen overvintrer i disse samt i gamle blomsteranlæg eller som mycelium på grene og skud. Det er vigtigt at fjerne alle angrebne grene og især rådne frugter så smittetrykket nedsættes. Endvidere bør blommerne udtyndes, så de ikke rører hinanden. Et råd går ud på at sætte peberrod under træet. Her skal du dog være opmærksom på, at peberrod kan brede sig voldsomt og udgøre et ukrudtsproblem senere. En anden mulighed er at sprøjte træet et par gange med udtræk af peberrod under blomstringen, så sporerne forhindres i at gro.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor rådner mine blommer?